*Emre
TAŞDELEN
Özet:
Asıl adı Hasan b. Ali b. İshak b.
el-Abbas olan Nizâmü’l-Mülk, Tus şehrine bağlı Nukan kasabasında 21 Zilkade 408
/10 Nisan 1018 Perşembe günü doğmuş, 10 Ramazan 485’te /15 Ekim 1092 Cuma
gecesi Nihavend yakınlarındaki Sıhne mevkiinde vefat etmiştir. Nizâm’ül-Mülk, gençlik dönemlerinde
diğer iki kardeşiyle birlikte iyi bir eğitim görmüştür. Eğitim ve öğretim hayatı içerisinde
Nizâmü’l-Mülk Arapça öğrenmiş, 11–12
yaslarında Kur'ân’ı ezberlemiş olan Nizâmü’l-Mülk, Şafiî mezhebine mensup olduğu
için bu mezhebin fıkhıyla da yakından ilgilenmiştir.Nizâmü'l-Mülk memuriyet
hayatı içerisinde öncelikle Gazneliler Devleti’nin hizmetinde bulunmuş, daha
sonra ise, ona yapmış olduğu kalıcı hizmetler dolayısıyla sahip olduğu şöhreti
kazandıracak olan Büyük Selçuklu Devleti’nin en güçlü dönemlerinde ikinci adam
olarak hizmet yapmıştır.Dönemim en büyük tehlikesi olan Bâtınîlere karşı büyük
mücadeleler vermiştir.Onları propagandasına karşı Nizamiye Medreselerini açarak
karşı propaganda geliştirmiştir.
Nizâmü’l-Mülk
Alparslan’a ve Melikşah’a 1063–1092 yılları arasında aralıksız 29 yıl vezirlik
yapmıştır.İmparatorlukta vezaret makamında en uzun süre kalan vezir olmuştur.
Nizamü’l-Mülk hakkında çok sayıda kitap,makale,ansiklopedi maddesive
tezler bulunmaktadır.Ancak bibliyografya çalışması bulunmamaktadır.Yaptığım bu
çalışma ile araştırmacılara ve büyük Türk tarihine ufak bir katkı sağlamaktır.
Anahtar
Kelimeler: Nizamülmülk, Siyasetname, Siyaset, Devlet,
Siyaset ve Devlet Felsefesi
* Gaziosmanpaşa Üniversitesi Fen
Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Lisans Öğrencisi. e-posta: emre.tasdelen@gop.edu.tr.
I.Giriş:
Büyük Selçuklu İmparatorluğu 120 yıllık hayatında iş başına 23 vezir getirmiştir.Bunlardan biri ve en sonuncusu hariç hepsi İran asıllıdır.İşte İran asıllı bu vezirlerden biri de çalışmamın konusu olan Nizamü’l-mülk’tür.
Nizamü’l-mülk aldığı iyi eğitim sayesinde ve gayet
iyi yetişmiş ,donanımlı bir kişi olarak siyaset sahnesine çıkmıştır.Arapça
bilmesi sayesinde Gazneli Devletinin hizmetine girdi.Zaman içinde gerek olumlu
gerekse olumsuzluklarla karşılaşmıştır.Bu gelişmeler onu bazen mevkisinde yükselmeye
bazen de düşmesine sebep olmuştur.Ancak Gazneli Devleti yıkılınca Horasan’a
dönmüş ve Büyük Selçuklu İmparatorluğun’da hizmete girmiştir.Bir süre sonra
Belh Valisi’nin emrinde katiplik yapmıştır,daha sonra Merv merkez olmak üzere
Doğu İran’ın hükümdarı olan Çağrı Bey’in vezirliğini yapmıştır.Tuğrul Bey
ölmeden önce ,veziri Kündiri’nin teşviki ile kardeşi Süleyman’ı veliahd
gösterdi.Kündiri bu konuyla ilgili diğer kumandanlardan biat aldı.bunların
üzerine AlpArslan, Kutalmış’a karşı harekete geçmekte bir an tereddüt
eder.Bunun üzerine Nizamü’l-mülk imratorluğun kaderini değiştirecek görüşler de
bulunmuştur.Ve bu görüşler sayesinde AlpArslan’ın Kutalmış’a karşı zafer kazanmıştır. Alparslan
kazandığı zaferin peşinden bu zaferi kazanmasında ona yardımcı olan
Nizamü’l-mülk’ü Kündiri’nin yerine vezirliğe getirmiştir.Vezir Nizamü’l-mülk
tamamiyle dini kalkınmaya önem vermiştir.Din ile hukuk ile uğraşanlar için
darü’l ilimler kurmuş,öğrenciler için medreseler açmıştır.Zahitler için
dervişler için ribatlar kurmuştur.Bunlara ek olarak kağıt ve mürekkep temin
etmiştir.
Vezirliğe getirilmesinden itibaren verdiği
kararlarla Alparslan’a yol gösterici olmuştur.Alparslan zamanında Büyük
Selçuklu İmparatorluğu divanlarından biri olan Divanü’l-Vezare’nin başında
Nizamü’l-mülk bulunurdu.Göreve geldiğinden itibaren geniş yetkilere sahip olan
Nizamü’l-mülk Başkanlığını yaptığı divanda kendi adına emir ve fermanlar
çıkarabiliyordu.Bu fermanları tabii ki Sultan’ın takdiri ile gerçekleşiyordu.Büyük
vezir Alparslan’ın Malazgirt Savaşı hariç diğer tüm seferlerinde yanında
olmuştur.Malazgirt’e katılmamasının sebebi ise Alparslan’ın savaşta yenilmesi
üzerine ülkenin karışmaması ,kendisinden sonra tahta Melikşah’ın geçmesini
istemesi gibi sebeplerden dolayı padişahın isteği üzerine olmuştur.
Alparslan’ın vefatından sonra yerini Melikşah tahta
geçmiştir.Sultan ölmeden önce Nizamü’l-mülk ona biat edeceğine dair yemin
almıştır. Melikşah’ın sultan olmasında vezir Nizamü’l-mülk’ün çok mühim rolü
vardır.Melikşah tahta çıktığında 18 yaşında idi. Nizamü’l-mülk gibi tecrübeli
bir devlet adamının yanında yetiştiği için bu yaşta bile yönetim konularına
hakimdi.Melikşah tahta çıktığı sıralarda Kavurd isyanı baş göstermiştir. Bu
arada bazı askerler Melikşaha baş göstermeye çalışmışlardır.Nizamü’l-mülk’ün
tecrübesi sayesinde bu önemli sorunları ortadan kaldırılmıştır.Ayrıca Sultan
Nizamü’l-mülk’e hil’at ve atabey ünvanı vermiştir.Ülke resmen ve ismen sultanın
olmakla birlikte gerçekte ise Nizam’ına kavuşmuştur.Sultan ancak taht işlerini
yapar, av ve eğlence ile meşgul olurdu. Nizamü’l-mülk bu kadar yetkiye sahip
olmasına rağmen hiçbir zaman isyancı olmamış ve isyancılara yardım etmemiştir. Nizamü’l-mülk
devletin üst kademelerine İran kökenli kişileri atamıştır ve 12 oğlunu devletin
her bir bölgesinde yönetici olarak yerleştirmiştir.Ancak bu durum Türk milli
kültürünü yırattığı veya yok ettiği iddası kabul edilemez.Siyasetname adlı
eserinde Türk kültürüne de yer vermiştir.Kendi akrabalarını ve adamlarını
göreve getirmesi ise çıkar meselesi değil Büyük Selçuklu İmparatorluğunun
ihtişamını koruma gayretinde aramak lazımdır.
Bu dönemin en önemli şahsiyetlerinden biri de
kuşkusuz Terken Hatun’dur.Terken Hatun Selçuklularda oldukça nüfuzlu bir kişi
idi.Eline geçirdiği her fırsatta Nizamü’l-mülk’ü Melikşah’a kötülemekte ve onu
sultanın gözünden düşürmek için fırsat kollamakta idi.Terken Hatun’un bütün
çabaları boşa çıkmıştır.Ama Nizamü’l-mülk’ün devlet kadrolarını İran asıllı
kişilerle doldurması Sultanın dikkatini çeker bunun üzerine Sultan dayanamaz ve
aralarında mektuplaşmalar olur.Bu mektupların sonunda Sultanın, Nizamü’l-mülk’ü azletmesi gerekirdi.Ancak
Sultan Melikşah yine de vezirini feda etmeyi göze almamıştır.Yaşanan bu
hadiselerden kısa bir süre sonra Nizamü’l-mülk bir Batini fedaisi tarafından
şehit edilmiştir.
Vezir Nizamü’l-mülk’ün öldürülmesinden sadece 36 gün
sonra Sultan Melikşah, maiyetiyle ava çıktığı bir gün av etinden fazla yediği
için şiddetli bir hummaya yakalanarak vefat etti.Bu iki devlet büyüğünün art
arda vefatından sonra Büyük Selçuklar bir daha eski Nizam’ına kavuşmadı.Sultan
Melikşah’ın , vezirinin ölümünden sonra yalnızca 36 gün hayatta kalabilmesi
tarihin garip bir cilvesi olsa gerek.
Şimdi, Nizamü’l-mülk ile ilgili verdiğimiz bilgilerin
bulunduğu yayımların bibliyografyasına
bakabiliriz.
II.Bibliyografya:
II.a.Kitaplar:
Osman
Turan, Selçuklular Tarihi Ve Türk İslam
Medeniyeti , Ötüken Neşriyat, İstanbul 2005
Sergey
Grigoreviç Ağacanov, Selçuklular,
Çev.N.Necef Ekber,Ahmet R. Annaberdiyev, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2006
Mustafa
Demir, Büyük Selçuklular Tarihi,
Sakarya Kitabevi 2004
İbrahim
Kafesoğlu, Sultan Melikşah, Milli
Eğitim Basımevi, İstanbul 1973
Erdoğan
Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi,
TTK Yayınları, Ankara 2006
Nizamü’l-mülk
, Siyasetname, Haz. Mehmet Altay
Köymen, Kültür Ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 1982
Reşîdü’d-dîn
Fazlullah , Cami’ü’t-Tevarih, Haz.
Erkan Göksu, Selenge Yayınları, İstanbul 2010
Roux
Jean-Paul, Türklerin Tarihi Pasifik’ten
Akdenize 2000 Yıl, Çev.Aykut Kazancıgil,Lale Arslan-Özcan, Kabalcı
Yayınevi, İstanbul 2008
Taneri
Aydın, Selçuklu İmparatorluğu’nda
Vezirlik, TADV, Ankara 1967
Ahmet
B. Mahmut, Selçuk- Nâme II, Haz. Erdoğan Merçil, Tercüman Gazetesi
Yayınları, İstanbul 1977
Taneri
Aydın, Türkiye Selçukluları Kültür Hayatı, Menâkibü’l Arifinin Değerlendirilmesi,
Bilge Yayınları, Konya 1977
Bayraktar
Bayraklı, İslâm’da Eğitim, Marmara Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi
Vakfı Yayınları, İstanbul 1989
C.E
Bosworth, İslam Devletleri Tarihi, Çev. E.Merçil-M.İpşirli,
Oğuz
Yayınları, İstanbul 1980
Osman
Çetin, Selçuklu Müesseseleri ve Anadolu’da İslamiyet’in Yayılışı,
Marifet
Yayınları, İstanbul 1981
Ali
ibn-i Nasr El-Hüseyni, Ahbâr üd- Devlet is- Selçukiyye, Çev. Necati
Lügâl, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1943
İbrahim Kafesoğlu, Selçuklu Tarihi, İstanbul 1992
Seyfullah Kara, Büyük Selçuklular ve Mezhep Kavgaları, İstanbul
2007
Hasan b.İshak et-Tusî Nizamü’l-mülk, Siyasetnâme, Çev.Nurettin Bayburtlugil,
İstanbul 1998
Abdülkerim Özaydın, Melikşah, DİA, Ankara 2004
Abdülkerim Özaydın, Nizamülmülk,
DİA, İstanbul 2007
Ahmet Ocak, Selçukluların Dinî
Siyaseti, Tarih ve Tabiat Vakfı Yay., İstanbul 2002
Erwin Rosenthal, Ortaçağ’da
İslâm Siyaset Düşüncesi, Çev. Ali Çaksu, İz Yay., İstanbul 1996
İlber Ortaylı, Türk İdare
Tarihi, Cedit Yay., İstanbul 2007
Osman Turan, Türk Cihan
Hâkimiyeti Mefkûresi Tarihi, Turan Neşriyat Yurdu, İstanbul 1969
El -Hüseyn , Ahbâr Üd-Devlet 's-Selçukıyye,
Haz.Necati Lügal, TTK, Ankara 1943
Mehmet Altay Köymen, Alp Arslan ve Zamanı II , DTCF Yayınları, Ankara 1983
Mehmet Altay Köymen, Büyük Selçuklu İmparatorlugu Tarihi İkinci
İmparatorluk
Devri II
, Ankara 1984
Ebu A’la Mevdudi , Selçuklular Tarihi I, Çev.Ali Genceli, Ankara 1971
Bahaeddin Ögel, Dünden Bugüne Türk Kültürünün
Gelişme Çağları, Türk Dünyası Araştırma Vakfı, İstanbul 1988
Sadruddin Ebûl- Hasan Ali b. Nasır b. Ali
Hüseyni, Ahbârü’d-Devleti’s-
Selçukiye, Çev. Necati
Lugal, Ankara 1943
İbrahim Kafesoğlu, Büyük Selçuklu İmparatorluğu’nun Dünya
Tarihindeki
Rolü, Ankara 1960
Osman Çetin, Selçuklu Müesseseleri Ve Anadolu’da İslamiyetin Yayılışı, Marifet
Yayınları, İstanbul 1981
El-Bundârî,
Zübdetü’n-Nusre (Irak ve Horasan
Selçukluları Tarihi), Çev. Kıvameddin Burslan, İstanbul 1943
Fazlullah,
Reşidü’d-Din, Cami’ü’t-Tevârih (Selçuklu
Devleti), çev. Erkan Göksu-H.Hüseyin Güneş, İstanbul 2010
Erkan Göksu , İktâ Sisteminin Tekâmülünde
Selçukluların Rolü, Tarihin Peşinde,
İstanbul 2009
Sadullah Ebu’l Hasan Ali b. Nasr b. Ali
Hüseyni, Ahbârû’d-Devleti’s-Selçukiye,
Çev. Necati Lugal, Ankara 1943
İbnü’l-Esir,
El-Kâmil Fi’t-Tarih, Çev. Abdülkerim
Özaydın-Abdullah Köse-Ahmet Ağı, İstanbul 1987
İbrahim Kafesoğlu , Nizâmü’l-Mülk, İA, İstanbul 1964
İbrahim Kafesoğlu , Selçuklular Tarihi, İstanbul 1992
İsmet
Kayaoğlu , İslâm Kurumları Tarihi,
Ankara 1985
Salim Koca , Selçuklular da Ordu ve Askeri Kültür, Ankara 2005
Mehmet
Altay Köymen , Alp Arslan ve Zamanı,
Ankara 2001
Mehmet Altay Köymen , Selçuklu Devri Türk Tarihi, Ankara 2004
Erdoğan Merçil , Büveyhîler, DİA, İstanbul,
1992, c.VI
Nizâmü’l-Mülk,
Siyasetnâme, çev. Mehmet Altay
Köymen, TTK, Ankara 1999
İlber Ortaylı , Türkiye İdare Tarihine Giriş, Ankara 2000
Johns Pedersen , Mescid, İA, İstanbul 1971
İbrahim Sarıçam – Seyfettin Erşahin , İslâm Medeniyeti Tarihi, Ankara 2008
Ali
Sevim, Suriye ve Filistin Selçukluları
Tarihi, TTK, Ankara 1983
Faruk
Sümer, Dihkan, DİA, İstanbul 1994
Faruk
Sümer, Oğuzlar (Türkmenler, Tarihleri,
Boy Teşkilatı, Destanları), 1980
Mehmet
Şeker , Fetihlerle Anadolu’nun
Türkleşmesi ve İslamlaşması, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara
2007
Aydın Taneri, Müsameretü’l-Ahbar’ın Türkiye Selçukluları Devlet Teşkilatı Bakımından
Değeri, TAD, Ankara 1968
Aydın Taneri, Büyük Selçuklu İmparatorluğu’nda Vezirlik, TAD, Ankara 1967
Aydın Taneri , Divan, DİA, İstanbul 1994
Osman
Turan , İktâ, İA. Ankara 1950
Osman Turan , Selçuklular Tarihi ve Türk İslâm Medeniyeti, İstanbul 1993
Turan,
Osman, Selçuklular Zamanında Türkiye,
Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1993
İsmail
Hakkı Uzunçarşılı , Osmanlı Devlet
Teşkilatına Medhal, Ankara 1988
Bahriye Üçok , İslâm Tarihi Emeviler ve Abbasiler, Ankara 1968
Nesimi Yazıcı , İlk Türk İslâm Devletleri Tarihi, Ankara 2002
Yazıcı-Zâde
‘Alî, Tevârih-i Âl-i Selçuk, İstanbul
2009
Zekeriya
Kitapçı, Abbasi Hilafetinde Selçuklu
Hatunları Ve Türk Sultanları, Damla Ofset, Konya 1996
Mehmet
Fuat Köprülü, Türkiye Tarihi,
İstanbul 1923
Abdulkerim
Özaydın, Büyük Selçuklu İmparatorluğu’nun
Fetret Ve İntikal Devri, Marmara Üniversitesi, İstanbul 1981
II.b.Makaleler:
Muhiddin Okumuşlar, ‘‘Ehl-i Sünnet Kurumlaşmasın’da Nizamiye
Medreseleri’nin Etkisi’’, Marife
Yayınları, sayı:1, Konya 2008, s.137-148
Bedirhan
Yaşar, ‘‘Orta Çağ’da Selçuklularla Gürcüler Arasındaki Siyasi Hakimiyet
Mücadelesi’’, Selçuk Üniv. Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi,sayı:5, Konya 2000, s.159-184
Hosein
Mirgafari, ‘‘ İsfahan’da Bulunan Melikşah, Nizamü’l-mülk Ve Diğer Selçuklu
Hükümdarları’nın Mezarları Hakkında İzahat’’, Türk Tarih Kongresi, Ankara 1999, s.621-626
Abdulkadir
Yuvalı, ‘‘Selçuklular Zamanında Batiniler’in Faaliyetleri’’, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
sayı:2, Elazığ 1989, s. 289-298
Mehmet
Altay Köymen, ‘‘Selçuklu Devri Türk Tarihi Araştırmaları’’, Tarih Araştırmaları Dergisi, sayı:2,
Ankara 1964, s. 2-80
Mehmet
Altay Köymen, ‘‘Alp Aslan Zamanı Büyük Selçuklu İmparatorluğu’nun Dini Siyaseti’’, Selçuklu
Araştırma Dergisi, sayı:4, Ankara 1975, s.127-155
II.c.Tezler:
Bahar Şahin Saray, Nizamü’l-mülk, Gaziosman Paşa
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Tokat
2012.
Hatice Arıcı, Nizamü’l-mülk Ve Selçuklu Müesseseleri’nin
Oluşumundaki Yeri, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
(Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara 2005.
Nurullah
Kassai, Medaris-i Nizamiyye Ve Te’sirat-ı
İctimaiyan, Tahran 1930.
Nimetullah
Akay, Selçuklular’da Eğitim Müesseseleri,
Harran Üniversitesi (Yüksek Lisans Tezi), Urfa 1995
Muhammed
El Gazavi Seyyih, Nizamü’l-mülk Ve
Siyasetname,Yüksek Lisans Tezi, Kahire 1950
III.Sonuç:
Nizamü’l-mülk
üzerine yaptığımız bu çalışma da Nizamü’l-mülk’ü anlatan yayınların çok
olmadığı görüldü.Bununla beraber 35 kitap, 6’nın üzerinde makale, 5’in üzerinde
de tez’e rastlamaktayız.Ümit etmetteyiz ki bu çalışmaların sayısı artsın ve
Selçuklu İmparatorluğu’na 30 yılı aşkın süre hizmet eden bu büyük şahsiyet
hakkın da daha fazla bilgiye sahip olalım.
Yaptığımız bu çalışma Türkçe ve yabancı kaynaklardan
üzerinden gerçekleşmiştir.Yabancıların çıkardığı yayınlar ile bizim
çıkardığımız yayınlar arasında pek bir fark yok, onlardan biraz daha fazla önem
verseydik belki bu gün yaptığımız bu çalışma biraz daha Türkçe yayına
rastlardık. Yine de bu haliyle çalışmamızın bilim dünyasına küçük bir katkı
sağlayacağı umudunu taşımaktayız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder